-->

Pages

Wednesday 20 December 2023

Apakah Bekam?

Pusat Terapi Al-Izdihhar





Amalan berbekam dianggap sebagai Sunnah Nabi Muhammad (SAW) kerana ia dipercayai mengikut ajaran dan tindakan Nabi Muhammad. Pelbagai hadis (sabda Nabi) menyebut tentang penglibatan Nabi dalam terapi bekam. Sebagai contoh, beliau melakukan bekam ketika dalam keadaan Ihram (keadaan suci semasa haji) dan semasa berpuasa, menunjukkan bahawa amalan ini tidak membatalkan puasa (Riwayat al-Bukhari, kitab puasa, bab berbekam dan muntah bagi orang yang berpuasa, no. 1802)​​.Bekam adalah satu kaedah rawatan tradisional yang telah wujud selama berabad-abad dan masih popular di banyak negara, termasuk Malaysia. Kaedah ini melibatkan penggunaan cawan khas yang diletakkan pada kulit dan proses sedutan udara untuk mencipta vakum. Tujuannya adalah untuk meningkatkan peredaran darah dan mengeluarkan toksin dari badan.



Amalan ini juga diamalkan selama ribuan tahun dengan menggunakan alatan seperti tanduk kerbau atau lembu, tulang unta, dan gading gajah. Bekam melibatkan pengekstrakan darah yang tidak bersih dari badan, yang dipercayai dapat mengurangkan gejala penyakit dan berfungsi sebagai rawatan kecantikan alternatif. Bekam telah dikaitkan dengan pelbagai manfaat kesihatan, termasuk melegakan kesakitan otot, meningkatkan peredaran darah, dan membantu dalam rawatan beberapa penyakit kronik. Selain itu, ia juga dipercayai dapat mengurangkan stres dan meningkatkan kesejahteraan umum.

Di Malaysia, bekam telah menjadi sebahagian daripada amalan perubatan tradisional dan sering digabungkan dengan kaedah rawatan lain seperti urutan dan herba. Ia tidak hanya popular di kalangan masyarakat Melayu tetapi juga di kalangan pelbagai etnik dan budaya lain di negara ini.

Walaupun bekam dianggap selamat bagi kebanyakan orang, penting untuk melakukan rawatan ini dengan pakar yang berpengalaman dan berwaspada terhadap risiko seperti lebam dan jangkitan. Sebagai kaedah rawatan alternatif, bekam harus digunakan sebagai pelengkap dan bukan pengganti untuk rawatan perubatan konvensional.

Untuk dapatkan khidmat bekam di kawasan Lembah Klang terutamanya Puncak Alam, Setia Alam, Saujana Utama boleh hubungi kami:-







No comments:

Post a Comment

Promosi Hari Jumaat

Promosi Hari Jumaat TAK TAHAN LAGI INGIN BERTEMU TABIB AZNIL NAK LARAS TULANG!! Aiseh Lain macam lirik lagu Mery Goselo kali ni!...